Başarılı olabilmek için amacın açık ve net bir tanımının yapılmış olması, kişinin buna inanması gerekir. Plan, sanıldığı gibi sadece ders çalışma sürelerini planlamak için yapılmaz. Planın en önemli işlevi aynı zamanda kendinize zaman ayırmaktır. Plan yaparken hangi aralıklarda hangi derse çalışacağınızı, dinlenmek için ne kadar vakit ayıracağınızı ve uyuyup uyanacağınız saati belirlemelisiniz.
Zamanınızı en iyi şekilde değerlendirmek ve hedeflerinize ulaşabilmek için günlük, haftalık ve dönemlik planlar yapmak çok önemlidir. Bir gün önceden, bir hafta önceden ve aylar öncesinden bitirmeyi hedeflediğiniz konular için planlar yapın. Konuların hangi tarihe kadar bitirilmesi gerektiğini önceden belirlemelisiniz. Son ana yığılmış olan konular sizi yalnızca strese sokar ve veriminizi büyük oranda düşürür.
Her birey, bedensel, zihinsel, duygusal yapıları, ilgileri ve yetenekleri bakımından birbirlerinden farklıdır. Öğrencinin ilk olarak kendini tanıması gerekir. Kendini tanıyan öğrenci planını oluştururken hangi derse ne sıklıkla çalışacağını bildiği için planı uygulaması daha kolay olacaktır. Zamanın verimli geçebilmesi için gün içinde yalnızca ders çalışmak yerine spor ve sosyal etkinliklerin de programa dahil edilmesi gerekmektedir.
Çalışma ortamının ısısından, uyku düzenine, kaygı durumuna, telefon ve sosyal medyaya kadar birçok etken ders çalışırken veriminizi düşürebilir. Örneğin; programınızda 40 dakikalık bir çalışma aralığı varsa o 40 dakika boyunca çalışacağınız ders dışında hiçbir şeyin dikkatinizi dağıtmaması gerekir.
İnsanda dikkat her an dağılabiliryapıdadır. Çalıştığınız ortamı dikkatinizi toplayacak materyallerle donatmalısınız. Örneğin; duvara hedeflerinizin yazdığı kağıtlar asabilirsiniz. Ayrıca çalışma masasında telefon ve yitecek bulundurmamalısınız. Bunlar dikkatinizi en çok dağıtabilecek etkenlerdir.
Okula, kursa, özel derse giderken işleyeceğiniz konuya hazırlıklı olarak gitmek, anlamak ve odaklanmak açısından işinizi büyük oranda kolaylaştıracaktır.
Çalışma masanız kadar kafanızın da derli toplu olması çok önemli. Aynı zaman diliminde birden çok derse, konuya odaklanmaya çalışmak veriminizi düşürecek, sıkılmanıza ve ders çalışmak istememenize sebep olacaktır.
Mutlaka işlediğiniz konuları akşam tekrar edin. Öğrendiklerinizin kalıcı hafızaya yerleşmesi için aynı gün içinde tekrar edilmesi önemli bir aktivitedir. Aynı zaman diliminde birden çok derse, konuya odaklanmaya çalışmak veriminizi düşürebilir, sıkılmanıza ve ders çalışmak istememenize sebep olabilir.
Ders çalışırken farklı kaynaklardan yararlanmak, çalışılan konuyla ilgili daha geniş bilgiler edinmemizi sağlar. Kullandığınız kaynakların güncel ve güvenilir olmasına dikkat edip, kaynakları çeşitlendirmelisiniz. Çalışma prensiplerinizin arasında mutlaka kendinize belirlemiş olduğunuz farklı kaynaklar olmalı bu kaynakları kendi içinde kolay, orta ve zor kaynak olarak sınıflandırıp daha sonra test çözerken aşamalı şekilde kaynakları bitirmeye gayret etmelisiniz.
Öğrendiklerinizi kalıcı hale getirmek için bir başka aktivite ise not almak. Yalnızca işitsel değil görsel olarak da hafızanızı desteklemiş olacaksınız. Unutmayın "SÖZ UÇAR YAZI KALIR".
Karnınız açken derse odaklanmanız neredeyse mümkün olmayacaktır. Karnınız tokken ise üzerinizde bir ağırlık hissediyor olursunuz. Yemek yedikten yarım saat sonrasında tuvalet ihtiyacnız varsa giderip çalışma masasının başına öyle geçmelisiniz.
Saatlerce ders çalışmak yapılan en büyük yanlışlardan biridir. Bir süre sonra veriminizi tümüyle kaybetmiş olacağınız için zamanınız da boşa gidecektir. 40 dakikada bir çok uzun olmayacak şekilde molalar verin.
Kaynak: www.gelisim.edu.tr